Under protektion af
Hendes Majestæt
Dronningen

Dannebrogordenen

Dannebrogordenen blev indstiftet af Christian V i 1671 efter tilskyndelse fra Rigskansler Peder Griffenfeld. For at give den nye orden øget vægt og anseelse fastholdt man imidlertid fra begyndelsen, at der i virkeligheden var tale om genindstiftelse af en langt ældre orden, der skulle være grundlagt af Valdemar Sejr i forbindelse med korstogsslaget ved Lyndanisse den 15. juni 1219, hvor Dannebrog ifølge sagnet dalede ned fra himlen og sikrede danskerne sejren. Af samme grund har ordenens insignium form af et kors, og Dannebrogs rød-hvide farver præger ordenens bånd og kors. Denne myte er dog siden overbevisende blevet tilbagevist, hvorfor Dannebrogordenens grundlæggelse må dateres til 1671.

Historie

I lighed med Elefantordenen fik Dannebrogordenen sin første skriftlige statut i 1693. Ifølge denne havde ordenen kun én grad – betegnet Hvid Ridder, svarende til vore dages Stor-korsridder – og kredsen af riddere var begrænset til danske fyrstelige og adelige mænd, hvorimod borgerligt fødte ikke kom i betragtning. Dette ændredes først i forbindelse med Dannebrogordenens udvidelse i 1808. Ved den lejlighed inddeltes ordenen i flere grader, og kredsen af dekorerede blev udvidet til også at omfatte borgerligt fødte personer. Med en række mindre senere ændringer er bestemmelserne fra 1808 fortsat det formelle grundlag for Dannebrogordenens anvendelse. Danske statsborgere af borgerlig oprindelse udgør i dag langt den største gruppe af dekorerede.

Illustration of a Christian I. King of Denmark - gettyimages
Christian I indstiftede i 1400-tallet Guds Moders Selskab,
som er grundlaget for de danske ordner.

Dannebrogordenens bryststjerne. Kilde: rosenborg

Udformning

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam ultrices non ante ut elementum. Integer vestibulum nunc nec semper bibendum. Quisque non tempus turpis. Morbi nisi erat, vehicula in lectus hendrerit, gravida vulputate massa. Nullam et mi vitae sapien rutrum porta ut ac nisi. Nunc non ex at nunc tempor gravida sit amet id magna. Nulla facilisi. Nullam vitae nisl orci. Suspendisse facilisis, dolor id aliquet porta, sapien enim mattis velit, ut mollis dui augue at odio.

Modtagerer

Fra 1580 og frem til i dag har i alt omkring 890 personer modtaget Elefantordenen. I løbet af Dronningens 40-årige regeringstid er der tildelt i alt 68 Elefantordener. Modtagere har været kongelige personer og udenlandske statsoverhoveder: én gang er ordenen tildelt en borgerligt født dansker, nemlig den afdøde skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller. På billedet ses en forgyldt kopi af Elefantordenen i kæde, der er placeret ved taget på Christian VII’s Palæ.